Åpenhetsloven - Boox AS

Redegjørelse 2025

Om åpenhetsloven

Nasjonalt og internasjonalt har det over tid utviklet seg stadig økende oppmerksomhet

om næringslivets samfunnsansvar, inkludert respekt for menneskerettigheter i

arbeidsoperasjon er og anstendige arbeidsforhold. I Garnes Gruppen (Garnes) er dette

en del av vårt forretningsfokus, og det er en viktig del av strategien å ivareta sitt

samfunnsansvar i alle deler av sin virksomhet.

Åpenhetsloven er en norsk lov som fremmer virksomheters respekt for grunnleggende

menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av

varer og levering av tjenester. Loven skal også bidra til å sikre allmennheten tilgang til

informasjon om hvordan virksomhetene håndterer negative konsekvenser innenfor disse

områdene.

Om oss, produkter, tjenester og markedet vi operer i

Garnes Gruppen er et raskt voksende globalt teknologi-gruppe etablert i 2014. Det

består i dag av seks selskaper på verdensmarkedet som fire merkevarer. De er alle

forpliktet under den samme visjonen om å bringe det beste av innsikt og teknologi til

våre kunder – og posisjonere dem for optimal ytelse og digitalt lederskap i deres

nåværende og fremtidige markeder.

Garnes Gruppen fokuserer på nye teknologier og startups – med nye selskaper i

konsernet – eller bli med i andre selskaper og klynger. Vi søker alltid langsiktige og vinnvinn

relasjoner og partnerskap. Pro-bono arbeid, sponsing og veiledning er også en del

av det vi driver med. Vi er for tiden basert i Norge, Island og Sri Lanka.

Hvordan vi arbeider med Åpenhetsloven

Arbeidet med åpenhetsloven inkluderer alle selskapene i Garnes Gruppen AS (Garnes),

herunder selskapene Boox AS, Cyberon Security AS, Garnes Data AS og Qwips Service

Solutions AS.

Garnes som konsern er ikke underlagt åpenhetslovens krav, men Garnes har valgt å

redegjøre for hele virksomheten som en del av sitt bærekraftsarbeid. Arbeidet er

gjennomført med forankring i Garnes sin strategi sin, herunder policyer og retningslinjer

ifm. med sosial bærekraft, HMS og Likestilling.

Med bakgrunn i Åpenhetslovens § 4, så har vi hatt hovedfokus på alle leverandører og forretningsforbindelser vi har formelle samarbeidsavtaler med, og/eller gjort gjentatte kjøp over MNOK 0,1 i foregående år, samt leverandører i særlig risikoutsatte bransjer.

Arbeidet med åpenhetsloven er grovt sett organisert i følgende arbeidsfaser:

Tilrettelegging

  • Etablere omfang for arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderingene

  • Involvere deltakere i arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger

  • Identifisere og analysere interessenter til arbeidet med åpenhetsloven

Aktsomhetsvurderinger

  • Forankre arbeidet med åpenhetsloven

  • Forankre retningslinjer for ansvarlig næringsliv

  • Kartlegge faktiske og mulige negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

  • Iverksette tiltak for faktiske forhold og vesentlig risiko

  • Kontrollere og dokumentere effekt av tiltak

  • Kommunisere med interessenter

  • Gjenopprette og erstatte ved faktisk skade på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Redegjørelse

Årlig redegjørelse av resultater fra aktsomhetsvurderingene (innen 30. Juni hvert år)

Svare på spørsmål

Sikre at alle kan komme i kontakt med oss og stille spørsmål til oss om hvordan vi arbeider med åpenhetsloven og resultater fra våre aktsomhetsvurderinger

Denne prosedyren er basert på metodikk og digitale arbeidsflater fra Tavler AS

Garnes sine retningslinjer for ansvarlig næringsliv

Garnes følger Gruppen sine retningslinjer og policyer for ansvarlig næringsliv og bærekraft. Dette er forankret i styret og er implementert i bedriften. Nedenfor følger en oversikt over relevante retningslinjer og policyer som ligger til grunn for selskapets aktsomhetsvurderinger og arbeidet med åpenhetsloven.

  • Retningslinjer og prosedyre for arbeidet med åpenhetsloven (dette dokumentet)

  • Policy for ansvarlig næringsliv

  • Krav til leverandører og forretningsforbindelser

  • Code of Conduct Garnes Gruppen

  • Redegjørelse åpenhetsloven 2025

Resultat fra vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger

Vi har identifisert følgende risikoer og/eller faktiske hendelser med negativ påvirkning på ansvarlig næringsliv:

🟢=Lav

🟡= Middels

🔴= Høy

Geografisk risiko hos leverandører

Konsekvens 🟡, Sannsynlighet 🟢

Hva er vi usikre på?

Garnes bruker en rekke leverandører av tilstøtende tjenester og produkter innenfor IT-bransjen. Noen av disse selskapene er lokalisert i områder der det er forhøyet risiko for brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter.

Vi er derfor usikre på om våre leverandører og underleverandører har tilfredsstillende retningslinjer og policyer for å ivareta anstendighet i sine selskaper, samt følge opp sine underleverandører på temaet.

Vi har i dag tydelige retningslinjer og krav for hvordan våre leverandører skal forholde seg til anstendige arbeidsforhold, men mindre oppfølging og avviksrapportering.

Hvorfor har risikoen fått denne vurderingen?

Vi mener risikoen for brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter først og fremst er knyttet til en generell geografisk risiko. Vi vurderer derfor sannsynligheten for brudd som liten, og konsekvensen som middels.

Tiltak for å håndtere risiko

1) System for on-boarding av leverandører:

Garnes vil iverksette et system for on-boarding av alle leverandører. Dette vil gjøre det enklere å vurdere nye leverandører opp mot Garnes sine overordnede retningslinjer og krav til leverandører og underleverandører.

Det vil i inngåelse av nye leverandøravtaler legges vekt på om selskapene har rutiner og retningslinjer for å fremme anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter etablert.

2)Implementere program for etisk samarbeid:

Garnes vil iverksette et opplæringsinitiativ for egne ansatte som fokuserer på opplæring i etikk og bærekraft. Dette vil brukes aktivtfor å gi økt kompetanse rundt anstendighet i leverandørforhold.

3) Etterspørre informasjon fra leverandører:

Vi vil innhente informasjon fra våre leverandører om deres policyer og retningslinjer rundt anstendige arbeidsforhold og

menneskerettigheter. Dette vil vi gjøre gjennom utsendelse av en spørreundersøkelse, samt oppfølgende dialog i relevante møteplasser.

Effekt av tiltak

1) System for on-boarding av leverandører:

Vi forventer at en standardisert digital on-boardingsprosess vil gi økt fokus og oppfølging rundt anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter, som igjen vil føre til økt kompetanse og bedre rutiner og retningslinjer hos våre tilknyttede leverandører.

2)Implementere program for etisk samarbeid:

Vi forventer at opplæring av egne ansatte vil føre til økt kompetanse internt, som igjen vil legge grunnlaget for økt kompetanse hos våre leverandører. Dette vil igjen redusere sannsynligheten for brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter bant egne leverandører.

3) Etterspørre informasjon fra leverandører:

Vi forventer at vi gjennom å spørre våre leverandører om deres policyer og retningslinjer rundt anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter, vil få økt innsikt om de faktiske forholdene. Dette vil igjen sette oss i stand til å treffe mer rettede tiltak, og få en god dialog med våre leverandører om anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter.

HMS hos SMB leverandører av IKT-tjenester

Konsekvens 🟡, Sannsynlighet 🟢

Hva er vi usikre på?

Garnes benytter seg av underleverandørerer av programmeringstjenester og tilstøtende IKT-tjenester. Noen av disse selskapene er små og mellomstore bedrifter med lite offentlig informasjon tilgjengelig omkring HMS, bærekraft og sosial bærekraft.

Vi er derfor usikre på om våre leverandører og underleverandører har tilfredsstillende retningslinjer og policyer for å ivareta anstendighet i sine selskaper, samt følge opp sine underleverandører på temaet.

Vi har i dag tydelige retningslinjer og krav for hvordan våre leverandører skal forholde seg til anstendige arbeidsforhold, og ønsker å forsterke innsatsen ovenfor små og mellomstore leverandører rundt anstendige arbeidsforhold.

Hvorfor har risikoen fått denne vurderingen?

Vi mener risikoen for brudd på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter først og fremst er knyttet til en generell bekymring. Vi vurderer derfor sannsynligheten for brudd som liten, og konsekvensen som middels.

Tiltak for å håndtere risiko

1) Etterspørre informasjon fra leverandører:

Vi vil innhente informasjon fra våre leverandører om deres policyer og retningslinjer rundt HMS, anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Dette vil vi gjøre gjennom utsendelse av en spørreundersøkelse, samt oppfølgende dialog i relevante møteplasser.

2) Distribuere våre leverandørkrav:

Vi vil distribuere våre leverandørkrav til alle våre leverandører og forretningsforbindelser for å fremme anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter. Leverandørkravene vil videre innføres som en obligatorisk del av våre samarbeidsavtaler og leverandøravtaler ved kontraktsinngåelse/-fornyelse.

Effekt av tiltak

1) Etterspørre informasjon fra leverandører:

Vi forventer at vi gjennom å spørre våre leverandører om deres policyer og retningslinjer rundt anstendige arbeidsforhold ogmenneskerettigheter, vil få økt innsikt om de faktiske forholdene. Dette vil igjen sette ossi stand til å treffe mer rettede tiltak, og få en god dialog med våre leverandører omanstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter.

2) Distribuere våre leverandørkrav:

Ved forventer at distribusjon av våre leverandørkravvil føre til økt fokus på anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter, og styrke vårevne til å kvalitetssjekke våre eksisterende og potensielle leverandører på området.

Varsler om faktiske og mulige brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Garnes sine virksomheter

Vi oppfordrer ansatte og andre til å varsle om faktiske eller mulige brudd på anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter. Det er 3 måter dette kan gjøres på:

  • Varsling internt til bedriften til Garnes på e-post:

  • hjelp@garnesdata.no

  • Varsling til offentlig myndighet: Arbeidstilsynet, Forbrukertilsynet, likestillings- ogdiskrimineringsombudet er eksempel på dette.

  • Varsling til offentligheten, f. eks media.

Vedtatt:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Report 2025

About the Transparency Act

Nationally and internationally, over time there has been an ever-increasing awareness ofbusiness's social responsibility, including respect for human rights in work operationsand decent working conditions. In Garnes Gruppen (Garnes), this is part of our businessfocus, and it is an important part of the strategy to take care of our social responsibilityin all parts of our business.

The Openness Act is a Norwegian law that promotes businesses' respect for basichuman rights and decent working conditions in connection with the production of goodsand the provision of services. The Act will also help ensure the general public has accessto information about how businesses handle negative consequences within these areas.

About us, products, services and the market in which we operate

Garnes Gruppen is a rapidly growing global technology group established in 2014. Itcurrently consists of six companies on the world market as four brands. They are allcommitted under the same vision of bringing the best of insight and technology to ourclients – positioning them for optimal performance and digital leadership in their currentand future markets.

Garnes Gruppen focuses on new technologies and startups - with new companies in thegroup - or join other companies and clusters. We always seek long-term and win-winrelationships and partnerships. Pro - bono work, sponsorship and guidance are also partof what we do. We are currently based in Norway, Iceland and Sri Lanka.

How we work with the Openness Act

The work with the Transparency Act includes all the companies in Garnes Gruppen AS(Garnes), including the companies Boox AS, Cyberon Security AS, Garnes Data AS and Qwips Service Solutions AS.

Garnes as a group is not subject to the requirements of the Transparency Act, butGarnes has chosen to report on the entire business as part of its sustainability work . Thework has been carried out based on Garnes's strategy, including policies and guidelinesin relation to with social sustainability, HSE and gender equality.

Based on Section 4 of the Openness Act, we have focused primarily on all suppliers andbusiness relationships with whom we have formal cooperation agreements, and/or maderepeated purchases over MNOK 0.1 in the previous year, as well as suppliers inparticularly risk-exposed industries.

The work on the Transparency Act is roughly organized in the following work phases:

Facilitation

  • Establish scope for work with the Transparency Act and due diligence assessments

  • Involve participants in the work with the Transparency Act and due diligenceassessments

  • Identify and analyze stakeholders for the work with the Transparency Act

Due diligence assessments

  • Anchor the work with the Transparency Act

  • Establish guidelines for responsible business

  • Map actual and possible negative consequences for human rights and decentworking conditions

  • Implement measures for actual conditions and significant risks

  • Check and document the effect of measures

  • Communicate with stakeholders

  • Restore and compensate for actual damage to human rights and decent working conditions

Explanation

Annual statement of results from the due diligence assessments (by 30 June each year)

Answer questions

Ensure that everyone can get in touch with us and ask us questions about how we workwith the Transparency Act and results from our due diligence assessments

This procedure is based on methodology and digital work surfaces from Tavler AS.

Garnes' guidelines for responsible business

Garnes follows the Group's guidelines and policies for responsible business andsustainability. This is anchored in the board and is implemented in the company. Below follows an overview of relevant guidelines and policies that form the basis of the company's due diligence assessments and work with the Transparency Act.

  • Guidelines and procedure for working with the Transparency Act (this document)

  • Policy for responsible business

  • Requirements for suppliers and business relationships

  • Code of Conduct Garnes Gruppen

  • Statement of the Transparency Act 2025

Results from our work with due diligence assessments

We have identified the following risks and/or actual events with a negative impact onresponsible business:

🟢 = Low

🟡 = Average

🔴 = High

Geographical risk with suppliers

Consequence 🟡 , Probability 🟢

What are we unsure about?

Garnes uses a number of suppliers of related services and products within the IT industry. Some of these companies are located in areas where there is an increased risk of violations of decent working conditions and human rights.

We are therefore unsure whether our suppliers and subcontractors have satisfactoryguidelines and policies to safeguard decency in their companies, as well as follow uptheir subcontractors on the subject.

Today, we have clear guidelines and requirements for how our suppliers should relate to decent working conditions, but less follow-up and non-conformity reporting.

Why has the risk been given this rating?

We believe that the risk of violations of decent working conditions and human rights isprimarily linked to a general geographical risk. We therefore assess the probability of abreach as low, and the consequence as medium.

Measures to manage risk

1) System for onboarding suppliers :

Garnes will implement a system for onboarding allsuppliers. This will make it easier to assess new suppliers against Garnes' overallguidelines and requirements for suppliers and subcontractors.

When entering into new supplier agreements, emphasis will be placed on whether thecompanies have established routines and guidelines to promote decent workingconditions and human rights.

2) Implement a program for ethical cooperation:

Garnes will implement a training initiative for its own employees that focuses on training in ethics and sustainability. This will be used actively to provide increased competence around decency in supplier relationships.

3) Request information from suppliers:

We will obtain information from our suppliers about their policies and guidelines regarding decent working conditions and human rights. We will do this by sending out a survey, as well as follow-up dialogue in relevant meeting places.

Effect of measures

1) System for onboarding suppliers :

We expect that a standardized digital onboardingprocess will provide increased focus and follow-up around decent working conditionsand human rights, which in turn will lead to increased competence and better routinesand guidelines at our affiliated suppliers.

2) Implement a program for ethical cooperation:

We expect that training our ownemployees will lead to increased competence internally, which in turn will lay thefoundation for increased competence among our suppliers. This will in turn reduce thelikelihood of violations of decent working conditions and human rights by own suppliers.

3) Request information from suppliers:

We expect that by asking our suppliers about their policies and guidelines regarding decent working conditions and human rights, we will gain increased insight into the actual conditions. This will in turn enable us to take more targeted measures, and to have a good dialogue with our suppliers about decent working conditions and human rights.

HSE at SME suppliers of ICT services

Consequence 🟡 , Probability 🟢

What are we unsure about?

Garnes uses subcontractors for programming services and related ICT services. Some ofthese companies are small and medium-sized enterprises with little public information

available about HSE, sustainability and social sustainability.

We are therefore unsure whether our suppliers and subcontractors have satisfactoryguidelines and policies to safeguard decency in their companies, as well as follow uptheir subcontractors on the subject.

Today, we have clear guidelines and requirements for how our suppliers should relate todecent working conditions, and want to strengthen the efforts towards small andmedium-sized suppliers regarding decent working conditions.

Why has the risk been given this rating?

We believe that the risk of violations of decent working conditions and human rights isprimarily linked to a general concern. We therefore assess the probability of a breach aslow, and the consequence as medium.

Measures to manage risk

1) Request information from suppliers:

We will obtain information from our suppliersabout their policies and guidelines regarding HSE, decent working conditions and humanrights. We will do this by sending out a survey, as well as follow-up dialogue in relevantmeeting places.

2) Distribute our supplier requirements:

We will distribute our supplier requirements to allour suppliers and business associates to promote decent working conditions and humanrights. The supplier requirements will also be introduced as a mandatory part of ourcollaboration agreements and supplier agreements when contracts are enteredinto/renewed.

Effect of measures

1) Request information from suppliers:

We expect that by asking our suppliers abouttheir policies and guidelines regarding decent working conditions and human rights, wewill gain increased insight into the actual conditions. This will in turn enable us to takemore targeted measures, and to have a good dialogue with our suppliers about decentworking conditions and human rights.

2) Distribute our supplier requirements:

Ved expects that distribution of our supplierrequirements will lead to an increased focus on decent working conditions and humanrights, and strengthen our ability to quality check our existing and potential suppliers inthe area.

Alerts about actual and possible violations of human rights and decent working conditions in Garnes' businesses

We encourage employees and others to report actual or possible violations of decent working conditions and basic human rights. There are 3 ways this can be done:

  • Notification internally to the company to Garnes by e-mail:

  • hjelp@garnesdata.no

  • Notification to public authorities: The Norwegian Labor Inspection Authority, theNorwegian Consumer Protection Agency, the Equal Opportunities and DiscriminationOmbudsman are examples of this.

  • Notification to the public, e.g. the media.