Ofte stilte spørsmål
Regler for regnskap kan være krevende å holde styr på.
Her har vi samlet og besvart noen av spørsmålene vi ofte hører.
Har du andre spørsmål eller forespørsler, så kontakt oss gjerne.
Hva menes med mva-fradrag på drivstoff og annen type kostnader på firmabiler?
Privat bruk gir aldri rett til mva-fradrag. Kostnader på personbiler som er med hvite skilter gir ikke mva-fradrag, med mindre de brukes i utleie, persontransport eller som salgsvare. For varebil klasse 2 og større kan det være mva-fradrag på drivstoff, vedlikehold og driftskostnader dersom den brukes i avgiftspliktig virksomhet. Reglene for elbiler derimot avhenger av typen elkjøretøy.
Er det merverdiavgift (MVA) på kjøp av brukte biler i Norge?
Nei, det er ikke merverdiavgift (MVA) på brukte biler i Norge. I stedet betales det en omregistreringsavgift når slike kjøretøy registreres på ny eier.
Jeg vurderer å kjøpe en bil for 300 000 kroner. Hvordan skal denne kostnaden behandles i regnskapet? Kan hele beløpet kostnadsføres med en gang?
Når du kjøper en bil for 300 000 kroner, kan ikke hele beløpet kostnadsføres med en gang. I stedet må bilen avskrives over flere år. Dette betyr at du fordeler kostnaden over bilens forventede levetid, som vanligvis er 5 år for biler.
For eksempel, hvis du avskriver bilen lineært over 5 år, vil du kostnadsføre 60 000 kroner per år (300 000 kr / 5 år). Dette gir en mer nøyaktig refleksjon av bilens verdifall over tid.
Kan man leie privat hytte til eget firma?
For kortidsutleie under 30 dager av egen bolig eller fritidsbolig, er inntektene skattefrie opp til 10 000 kr per år. Dersom inntektene overstiger dette, beskattes 85% av beløpet. Denne grensen på 10 000 kr gjelder for hele året, ikke per leieperiode.
Hva er fristen for å levere skattemelding?
Fristen for å levere skattemelding er 30 april. Fristen for å levere skattemelding for aksjeselskap og andre selskapstyper er 31 mai. Man kan søke for utsettelse av skattemelding levering her:
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/utsattfrist/
Hva er fristen for å levere årsregnskap?
Fristen for å levere årsregnskap er 31 juli.
Hvorfor får jeg ikke lønn i juni?
Mange ansatte mottar feriepenger i stedet for vanlig lønn i juni. Dette er penger som er opptjent året før. Siden du ikke har lønnet fri/ferie, så skal feriepenger dekke lønnen du mister når du er på ferie.
Må enkeltpersonsforetak ha en bankkonto?
Nei, det er ikke obligatorisk for enkeltpersonsforetak (ENK) i Norge å ha en bankkonto. Likevel anbefaler Boox å bruke en bankkonto, da det gir bedre kontroll over kostnader.
Hvilket regnskapssystem anbefaler dere for små foretak?
De fleste regnskapssystemer er brukervennlige, og har alle nødvendige funksjoner for daglig regnskapsføring. Hos Boox er vi svært fornøyde med Tripletex, og anbefaler dette systemet til våre kunder. Tripletex er et omfattende og intuitivt system som forenkler regnskapsarbeidet og gir god oversikt over økonomien.
Må arbeidsgiver skrive hjemmekontoravtale?
Dersom arbeidsgiver og arbeidstaker inngår en avtale om hjemmearbeid, som ikke er kortvarig eller sporadisk, skal det inngås en skriftlig avtale om hjemmearbeid.
Den skriftlige avtalen om hjemmearbeid kommer i tillegg til den skriftlige arbeidsavtalen.
Hva er vilkårene på gave til ansatte opp til 5000kr?
Kostnader til gaver til forretningsforbindelser, deres familie eller ansatte, skal i utgangspunktet behandles som representasjon. I visse tilfeller kan kostnadene ved gavegjenstander som ikke overstiger 308 kroner (2024), jf. FSSD § 6-21-5 første ledd og takseringsreglene § 2-3-5, likevel være fradragsberettiget som reklamekostnad.
Det må være et gavekort som kan brukes til å kjøpe varer eller tjenester. Gis gaven i penger, blir den i utgangspunktet fullt ut skattepliktig, men man kan unnta skatten dersom den ansatte leverer kvittering som dokumenterer kjøp av gaven. Gavekortet må ikke overstige en samlet verdi på 5 000 kroner per ansatt per år.
Kan arbeidsgiver dekke bot for ulovlig parkering på offentlig vei?
Det vil bli behandlet som lønn til den ansatte, og dermed er skattepliktig.
Kan refusjon fra NAV påvirke arbeidsgiveravgift?
Når en bedrift mottar refusjon fra NAV, for eksempel sykepenger, må dette registreres korrekt på den ansatte det gjelder. Dette er viktig for å redusere grunnlaget for arbeidsgiveravgift. Feilregistrering kan føre til feil beregning av arbeidsgiveravgift, spesielt for ansatte som tjener over 850 000 kroner.